Fishing Trips

Sysslebäck - Juni 2001

Sysslebäck - På jakt efter storharren

Text: Ulf Hagström

Om detta var det första riktiga Elmer-året så var nog detta den första ”riktiga” Elmer-resan. Turerna till Villingsberg får ursäkta, men resor som bara är över dagen räknas inte här. Roger var den som främst hade initierat detta, han hade tillsammans med sina föräldrar varit här ett flertal gånger och haft bra fisken efter Klarälvens harrar. Även om det är Harr som är den mest vanliga fisken så fanns chansen att kroka en öring eller två också.

Vi tog oss dit separat, jag och Roger från Stockholm, och Björn mötte upp med Ronny i Örebro. För mig som inte varit i trakten tidigare så var naturen bedövande vacker längs Klarälven. Stundtals så sluttar skogen nästan hundra meter rakt ner mot älven där den ringlar sig fram upp genom Värmland.

Lägret slogs upp på bästa möjliga läge, precis vid älvstranden på ett gammal timmer upplag. Ronnys gigantiska 8 manna tält var en mäktig syn, och det faktum att han hade med sig trädgårdsmöbler drog ner skratt och hurrarop från oss andra. Vädermässigt så började det hela inte alls bra. Jag själv upptäckte att jag glömt regnjackan hemma, och nästan direkt när vi började fiska så började det regna så klart. Efter en stund fiske så tog vi tillflykt till Ronnys tält där vi kunde sitta alla fyra på varsin stol utan att det blev trångt.

Men regnet gav sig och resten av tiden hade vi riktigt bra väder, men kallt. Det var nog också kylan som gjorde att fisket blev så pass dåligt. Första natten så hade vi minusgrader och insektslivet var i princip obefintligt. Det mesta prövades, men utan framgång. Men sent på första kvällen så vandrar Björn norr om lägret till den stora forsen och tar med sig spinnspöt denna gång också. Mitt i forsen så får han något att hugga på hans lilla blanka spinnare. Tyvärr så lyckas han aldrig få in den till land, utan den sliter sig innan han fått ur den ur forsen. Oddsen är rätt låga för att det var en av Klarälvens Öringar som han hade på. Den enda ytterligare känningen har jag själv. Men efter att ha fiskat i en och en halv dag i Älven så var jag inte direkt med på att göra mothugg när något var uppe och sög i sig min Klinkhammer fluga.

Till lunch den andra dagen så bestämmer vi oss för att göra en liten tur med bilen. Vi hade pratat med några Göteborgare så tipsat oss om en plats längre upp vid älvensom vi nu tänkte försöka lokalisera. Vi åker hela vägen upp till Höljes kraftverk, där en gigantisk damm stoppar upp vatten och leder det vidare via en tunnel till den fortsatta älven på vår sida. Detta har medfört att där älven runnit förut har en torkad fåra bildats, med enstaka pölar av vatten längs fåran. Det sipprar sakta vatten genom damluckorna, tillräckligt för att hålla dessa pölar vid liv. En av dessa pölar är lite större än de andra och ligger ganska nära dammen, och av en slump så får någon av oss syn på att det vakar där nere. Efter en kort överläggning så bestämmer vi oss för att gå ner och kolla närmare, kan det verkligen finnas fisk här? Visst gör det så. Efter en kvarts fiske så lyckas Björn få en liten Harr! Det visar sig att denna lila tjärn som bildats faktiskt hyser en stor mängd harr! Det är inte speciellt stora storlekar på dom, men nu finns i alla fall kontakt med fisk och vi sprider snabbt ut oss runt om pölen och försöker under tyst koncentration att kroka dom små harrarna. Björn är som sagt var den som lyckas först, och sen får Roger två stycken innan Björn får ytterligare en.

Sen kommer kvällning och vi är tvungna att ta oss tillbaka till lägret, men bestämmer oss för att åka tillbaka även nästa dag hit. Ronny och jag har inte fått något, och Ronny döper pölen till Fittjärn på grund av detta.

Dagen efter är vi tillbaka igen och vädret är underbart, solen skiner och det blåser endast lätt. Vi landar ytterligare några Harrar denna dag, bland annat så får jag två stycken. Men när vi sent på eftermiddagen åker tillbaka för att äta är Ronny fortfarande utan. Men han är inte speciellt nedslagen för det. Kvällen ägnar vi åt att fiska lite grand i älven igen samt att köra en rejäl ”Koskenkorva-runda” med allas whiskey flaskor. En sådan runda går ut på att man skickar en flaska mellan sig tills den är slut, och då öppnar man en ny. Det behöver väl inte tilläggas att det var en dålig idé att göra detta? Nästa dag skall vi åka hem, men vi ägnar förmiddagen åt ett sista besök i ”Fittjärn” men alla är mer eller mindre slitna efter gårdagskvällen så det blir inte något alls.

Björn har varit Elmers officiella kock på resan och han gjorde det med bravur. Så förutsatt att han själv vill så lär han nog prenumerera på den titeln framöver! Facit blev 9 stycken harrar fångade, tyvärr ingen i älven. Den största var 33 cm och den tog jag. Björn fick flest, fyra stycken.  Trots en besvikelse fiskemässigt så känner vi oss ganska nöjda när vi åker hem. Vi har haft det jätte skönt och trevligt, och vi vet allihopa att fisket är så här, ibland så har man otur helt enkelt. När vi sitter i bilen på väg hem så börjar vi prata om vart vi skall åka nästa gång, Ronny föreslår Fulufjäll, men det är en annan historia…

Copyright © 2017 elmerfishing.com. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.