Fishing Trips

Jokkmokk - Juni 2003

Jokkmokk - Utforskande av Pärlälven med omnejd

Text: Ulf Hagström

2003 års stora Elmerresa blev till Jokkomokk och fiske i framför allt Pärlälven med närliggande vatten. Tyvärr så var det bara tre Elmer-medlemmar som kunde följa med, jag själv, Roger och Magnus. Men vi fick sällskap under resan av Håkan och Krister som visade sig ha den rätta ”Elmer-andan” och tillförde mycket både fiskemässigt och socialt.

Efter att ha åkt från Stockholm vid 18 tiden på kvällen så blev det en bilresa över hela natten med några små stopp i bla Örnsköldsvik för en nattmåltid på Max och Skellefteå för att köpa godis och titta på stans ungdomar som stod och varvade sina Volvos vid bensinmacken klockan 4 på morgonen, en viss kulturskillnad kunde skönjas…Klockan 09.00 på morgonen så gled vi in i Jokkmokk och efter att ha inhandlat fiskekort och kontaktkort för mobilen (Telia visade sig vara det enda som fungerade där uppe) så bar det av ut till älven.

Under resten av de åtta dagar som vi är här så koncentrerar vi det mesta av vårat fiske i Pärläven. Älven är ungefär lika bred överallt där vi fiskar, och den har långa stryk där den flyter väldigt långsamt och har inte alls lika mycket forsar som vi är vana vid i den här typen av vatten. Vädrets makter är verkligen på vår sida och solen skiner från en klarblå himlen nästan varje dag. Tyvärr så ställer det varma värdet till det en del för fisket, älven är nästan 15 grader varm och fisket är genomgående ganska trögt. Visst får vi fisk, harren och ibland öringen hugger regelbundet, men det är inga mängder och inte några speciellt stora storlekar heller. Men det blir lite sekundärt ändå, vi njuter av att få fiska dagarna i ända och sakta går vi ner från vårat invanda storstadstempo till en behaglig dagslunk där vi fiskar utan stress och verkligen njuter av natur- och fiskeupplevelser. Vi fiskar av Pärlälvens dedikerade flugfiskesträcka en dag men fiskemässigt är det ungefär samma , dock är älven mer strömmande här och själv lyckas jag ta min största harr på resan på en montana med guldhuvud mitt i en stark fors på denna sträcka.

Under veckan gör vi små avstickare till olika vatten, t.ex. det lilla vattnet Tourponjokka. Här går jag själv och fiskar en hel kväll. Jokken är nästan helt uttorkad längst ner, men när jag följer den uppåt över klapperstenen så upptäcker jag en mycket fin hölja några hundra meter upp. Här får jag ett mycket roligt fiske samtidigt som det kläcker en del åsansländor på ytan. Under några timmar så skördar min egen Danica-imitation flera fina fiskar, bland annat än som jag uppskattade på ca 50 cm men självklart så släppte den precis innan håvning.

Vi ägnar också två kvällar åt en närliggande rödingsjö där knotten håller på att göra oss tokiga, men rödingen hugger i korta intensiva huggperioder och det gäller att vara fokuserad när den går upp och vakar. Små grå flugor eller TKK är det som gäller. Alla lyckas landa röding i sjön utom jag som mest verkar ägna tid åt att reda ut trassel på linan, snabbt får jag namnet ”Mister no-röding” av de andra skojfriska medlemmarna på resan.

Vi lägger även en kväll på att försöka få lite sik. Precis där Lilla luleälven börjar så finns en stor fördämning som pressar vattnet endast genom en smal öppning i klapperstenen som använts för att fördämma. Där sjön bildar en stor nacke innan den forsar ner genom öppningen får vi en underbar kväll med stora mängder svärmande nattsländor, några Sikar landade och ett fantastiskt rolig ”flug-mete” efter abborre med förtyngda Montanas. Synen när vi står fem personern inom tre meter från varandra med korslagda spön och drar abborre på löpande band är dråplig, men vi har hur kul som helst!

Som vanligt när man är iväg på en längre fiskesträcka så blir det mer eller mindre dråpliga situationer, den jag minns bäst från denna resa är när Krister får ett knottbett på läppen som svullnar upp så mycket så att han måste åka in till vårdcentralen i Jokkmokk. Han får en stelkrampsspruta och allergimedicin och får också höra av vårdpersonalen att knotten är ovanligt gifta det här året och att det är flera äldre människor som faktiskt dött i sviterna av knottbett!

Värt att nämnas kan också vara att Magnus lyckades med konststycket att bryta av sitt spö redan vid första dagens fiske och fick ta sig in till Jokkmokk och köpa ett helt nytt spö+lina direkt. Han lyckades också i ett försök att inte ramla i älven när han vadade mitt i forsarna kasta ut sin flugväst i forsen och kunde bara hjälplöst stå och se på när den forsade iväg neråt älven, i västen hade han alla sina linor, tafsar och flugor....

Under hela veckan så är det endast vid ett tillfälle som det smäller till något större för någon av oss, det är Krister som landar två mycket fina harrar på mellan 45-50 cm, men trots upprepade ivriga försök från oss allihopa på samma ställe så blir det de enda lite större fiskar som vi får på resan. Samanlagt så landade vi ca 30- 50 harrar och kanske 10-20 öringar per person under veckan.

Men trots att fisket inte riktigt levde upp till våra förväntningar så är det ett genomgående nöjt gäng som packar ihop och beger sig på en bilresa på över 100 mil hemåt igen.

Copyright © 2017 elmerfishing.com. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.