Fishing Trips

Torö - April 2003

En flugjakt på skärgårdskrokodil

Text: Ulf Hagström

Det är alltid lite speciellt när årets första Elmer-resa börjar närma sig. I år liksom förra året så var den planerad till Torö utanför nynäshamn för att försöka lura upp de stora gäddorna med fluga. Förra årets resa till Torö bjöd inte på något extraordinärt fiske och hela fiskesäsongen nere på Torö var rent ut sagt dålig 2002. I år hade jag redan varit nere och ute med båten 4 gånger innan Elmergänget skulle bege sig ner, isen hade hållit i sig oroväckande länge men när den väl hade släppt så visade sig fisket vara bättre än på många år. Mycket gädda i fina storlekar och en riktigt fin havsöring på 4 kg lovade gott inför den samlade resan.

När torsdagen den 10/4 började närma sig så kom också det dåliga vädret tillbaka, blåsigt och snöigt värre och jag satt på jobbet på förmiddagen och såg snön yra horisontellt och började bli riktigt orolig för att det i huvudtaget inte skulle kunna gå att gå ut med 435’an i den mycket hårda sydliga vinden.

Vi hade bestämt att vi skulle mötas upp vid båtplatsen nere på Torö på eftermiddagen, men jag och Roger åkte i all hemlighet ner tidigare för att fixa i ordning ett litet välkomstläger åt våra långväga gäster. När vi kom ner till båten så möttes vi av en fullskalig snöstorm, snön låg decimeter tjock på båtens kapell och vinden piskade höga vågor in mot båtplatsen. Redan innan vi försökt gå ut med båten så insåg vi att det inte skulle gå att ta sig ut till vår ordinarie tältplats på lilla grässkär så vi packade ner grejerna i båten och åkte dom 200 metrarna till tältplatsen på övre delen av bottenholmen istället.

Här röjde vi upp en tältplats i den decimetertjocka snön och startade igång en brasa, slutligen så ställde vi upp två stora marschaller vid ”ingången” till lägret så att de skulle vara det första som syntes när jag kom tillbaka med de andra sen.

Jag åkte in med båten och hämtade upp Anders, Björn och Ronny och det blev ett kärt återseende. Anders hade inte varit med på något resa sedan Vättlefjäll i maj 2002 så det var mycket som skulle tas igen.

Även om vi alla skrattade åt vädret och de höga ”macho-poäng” som det innebar att slå upp ett tält i snöyra i april så fanns det en viss oro över att vädret skulle vara på detta sätt hela helgen. Det blev inget fiske denna dag, att göra i ordning tältplatsen tog större delen av eftermiddagen och när kvällen kom så lagade Björn en (som vanligt) god middag åt oss och efter lite stillsamt pratande runt lägerelden intog vi sovsäckarna för att ta oss upp och förhoppningsvis få bra med gädda nästa dag.

När morgonen grydde på fredagen så hade det slutat snöa och vinden hade mojnat betänkligt, gråa moln fyllde himlen och vinden var en svag bris från syd. Fiskeförhållandena kändes med ens mycket bättre!

Efter förra årets smärtsamma missöde med Björns missade gäddor och vår katastrofala håvning så kändes det som att prioritet ett var att han skulle få sig en gädda på fluga denna gång, och det var med viss nervositet som jag styrde båten mot ön Krogen denna morgon. Vi spred ut oss runt den norra sidan av inre lagunen, där jag hittills under året hade haft överlägset bäst fiske. Jag gav min favoritplats till Björn och tipsade Ronny att gå längst ut på spetsen där vi också brukade ha riktigt bra fiske, bla har vi tagit vår största gädda där ute, en lekgädda på 12,5 kilo som min bror drog upp för 6 år sedan. Jag och Roger ställde oss mellan Ronny och Björn, medan Anders stod nedanför Björn. Det var med stor glädje som jag fick se Björn nästan omgående få hugg, och efter en helt odramatisk landning så kunde han jublande stoltsera med en fin gädda på 5 kilo!

Det var precis den början av resan jag ville ha, nu kunde jag slappna av när Björn blivit i alla fall lite kompenserad för förra årets missöde. Nu dröjde det inte heller länge förens vi andra började få påhälsning på våra flugor, Roger skörda offer med sin ”Mad dog Björnfot” och jag fick flera gäddor på min ”Torö Killer”. När vi gick över till yttre lagunen så fick även Anders flera gäddor ute på den södra spetsen, nu var det bara Ronny som inte fått fisk och vi hade inte fiskat många timmar ännu, detta bådade väldigt gott!

De flesta gäddor låg på 2-3 kilo, men de fanns i stora mängder och ibland så gav dom oss rejäla fajter. Resten av dagen fortsatte i samma stil, vart vi än åker så får vi gädda, smörpundet och Soviken ger också fisk. Roger landar dagens andra fem kilos nere vid smörpundet och befäster sin ledning i EFC ytterligare.

När fredagens fiske är till ända så är vi alla nöjda, även om inte Ronny fått någon fisk ännu så är det ett glatt gäng som äter en synnerligen god middag på gädda. Björn visar ännu en gång vilken fantastiskt bra vildmarkskock han är!

På lördagen är Roger tvungen att åka hem, det var bestämt sedan tidigare, men fisket fortsätter i samma stil, även idag så är det krogen som fungerar bäst, jag drar en gädda som väger drygt 4 kilo i den yttre lagunen och Anders och Björn har också ett bra fiske där. Anders och jag väljer att testa att flytringsfiska i soviken medan Ronny och Björn fiskar från båten, Ronny får äntligen ett påslag i vasskanten längst in i viken, men gäddan väljer att hoppa av efter bara några sekunder. Samtidigt så har Anders och  jag har varsitt påslag av vad som verkade vara en lite större fisk från land en bit in i Soviken. När dagen är slut så har Ronny fortfarande inte fått något, och det börjar kännas som om det går troll i våra resor till Torö, är det verkligen så att det alltid skall vara någon som går hem tomhänt därifrån?

Natten mellan lördag och söndag blir klar och framförallt kall, flertalet minusgrader, och det ligger is i hela den lilla lagunen där vi har båten uppdragen vid Bottenholmen. Det är med ett lätt krasande som vi glider ut med båten denna morgon, återigen med siktet inställt på krogen. I kanalen mellan Krogen och fastlandet ligger isen ännu tjockare, flertalet centimeter, och jag vågar inte åka hela vägen in, det är dumt att skada båten när det ändå finns bra landningsplatser längre ut.

Snart går solen upp på en blå himmel och det är helt vindstilla. Vi får en underbart fin sista dag, inte ett moln på hela dagen och helt vindstilla. Dock så verkar detta ha en negativ påverkan på fisket, helt plötsligt är gäddorna som bortblåsta, inte ett hugg på hela dagen. Detta betyder också tyvärr att Ronny får åka hem helt tomhänt, självklart under vissa hjärtliga gliringar från oss andra.

Summerat så blev årets första Elmer resa lyckad, många fina gäddor landade, även om den där stora gäddan fortfarande uteblev. Samanlagt landade vi (och återutsatt alla utom en) ungefär 25 gäddor.

Copyright © 2017 elmerfishing.com. All Rights Reserved.
Joomla! is Free Software released under the GNU General Public License.